Error message

  • Notice: Trying to get property 'body' of non-object in block_block_view() (line 247 of /var/www/vhosts/gimforum.pl/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property 'format' of non-object in block_block_view() (line 247 of /var/www/vhosts/gimforum.pl/modules/block/block.module).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/vhosts/gimforum.pl/includes/menu.inc).

Dlaczego pociąg elektryczny jedzie

Aktualności

Jednym z najbardziej praktycznych i prędkich metod poruszania się na znaczne dystanse jest kolej. Niegdyś obsługiwana przez lokomotywy parowe a dzisiaj przez pojazdy elektryczne albo spalinowe. Zamiana lokomotywy z parowej na elektryczną łączy się z wynalezieniem silnika elektrycznego oraz rozwoju przesyłowej sieci. Tenże pojazd zwyczajnie był łatwiejszy w użyciu aniżeli klasyczny na parę. Nie było potrzeby wożenia ze sobą ogromnej ilości paliwa i wody bez której lokomotywa nie zdołałaby poprawnie funkcjonować.
Odkrycie silnika elektrycznego w roku około 1800 przyzwoliło na rozwiązanie problemu z którym borykała się droga żelazna, to jest dostarczenia odpowiedniej ilości wody na trasie pociągu. Pozwoliło to również na stworzenie nowego rodzaju transportu miejskiego, tak zwanego tramwaju elektrycznego, jaki zamienił malowniczy ale mało funkcjonalny tramwaj konny. Popychany on jest za pomocą elektrycznego silnika czyli maszyny która energię elektryczną zamienia na energię mechaniczną. Paliwo zatem prąd elektryczny może być dostarczany do napędu na wiele sposobów, przykładowo za pomocą rozmaitego rodzaju akumulatorów czy z sieci elektrycznej za pomocą przewodu.



Tramwaj albo pociąg elektryczny korzystają z tego drugiego sposobu. Elektryczność dostarczana jest przez kabel.
silnik
Source: http://www.sxc.hu/
Transportują ją m.in. odbieraki prądu, a więc urządzenia o różnej konstrukcji które zarazem przesyłają prąd do silnika i zapewniają posuwanie się pojazdu bez przerw w dostawie prądu. Zależnie od tego o jakim pojeździe mowa, odbieraki prądu posiadają różny układ. Wynika to również z techniki jaka była zastosowana. Łatwo odbieraki prądu rozpoznać po kształcie - te starszej generacji posiadają wygląd powiązanych trójkątów, z kolei te najnowocześniejsze to połowa trójboku. Opisano je na .

Najogromniejszym problemem sprzętów zasilanych prądem w tym tramwajów a także lokomotyw jest gwałtowny niekontrolowany wzrost napięcia w obwodzie, przykładowo przez uderzenie pioruna w trakcję elektryczną. Aby ochronić podłączony do obwodu silnik elektryczny stosuje się tzw. wyłączniki silnikowe - . To narzędzia jakie w określonych okolicznościach automatycznie odłączają motor (opony zimowe do motocykla) od sieci zapobiegając w ów sposób jego popsuciu.